САМБІРСЬКЕ УПРАВЛІННЯ ГУ ДЕРЖПРОДСПОЖИВСЛУЖБИ У ЛЬВІВСЬКІЙ ОБЛАСТІ ІНФОРМУЄ
ЯК ЗАПОБІГТИ ПОШИРЕННЮ КОРОНАВІРУСУ: ПОРАДИ ДЛЯ КЕРІВНИКІВ ЗАКЛАДІВ ГРОМАДСЬКОГО ХАРЧУВАННЯ. У цьому пості зібрали рекомендації для керівників закладів громадського харчування, де готують та подають їжу. Про що мають подбати керівники закладів для відвідувачів:
- забезпечте усе необхідне для гігієни рук — достатню кількість мила, серветок чи рушників для витирання рук, спиртовмісних антисептиків. Антисептики з дозаторами мають бути на помітному місці, аби кожен міг ними скористатися.
- видрукуйте і розвішайте інструкції про те, як правильно мити руки і як користуватися антисептиком. В туалетах такі інструкції повинні бути обов’язково. Для миття рук може підійти інструкція від ВООЗ.
- зробіть перестановку у приміщенні. Розплануйте простір так, аби відвідувачі закладу не сиділи дуже близько один до одного, або в приміщенні не перебувало надто багато людей. Скасуйте, або перенесіть великі зібрання людей, особливо, якщо це люди літнього віку.
- регулярно провітрюйте приміщення — щонайменше кілька разів на день.
- мийте та дезінфікуйте поверхні, до яких часто торкаються люди: столи, ручки дверей, спинки стільців тощо. Пам’ятайте, що миття просто водою і ганчіркою недостатньо, аби змити небезпечні патогени. Але все одно, ця процедура зменшує ризик поширення інфекцій. Вона обов’язкова, якщо на поверхнях помітний бруд.
Щодо дезінфекції:
Найбільш ефективним для цього вважаються розведені побутові відбілювальні розчини, спиртові розчини, що містять щонайменше 70% спирту, та найбільш поширені побутові засоби для дезінфекції.
Розчин на основі відбілювача можна приготувати так: 5 столових ложок (якщо він у сухому вигляді) на
Важливо дотримуватися інструкцій виробника щодо всіх засобів для чищення та дезінфекції (наприклад, концентрації, способу нанесення та часу контакту тощо).
Людина, яка дезінфікує поверхні має робити це в рукавичках. Якщо вони одноразові, їх не можна використовувати повторно. Якщо багаторазові, вони мають бути призначені лише для дезінфекції і все, а також належно дезінфікуватися опісля використання.
Для персоналу:
Постійно нагадуйте про важливість гігієни рук, особливо людям, які готують їжу. Це обов’язково робити:
- перед початком роботи
- після обробки або приготування сирої їжі
- після контакту з будь-якими відходами і сміттям
- після миття чи дезінфекції
- після користування туалетом
- після видування носа, чхання або кашлю (тут також важливо нагадати персоналу про етикет чхання і кашлю)
- після куріння
- після контакту з грошима
- після користування телефоном
- після торкання свого обличчя чи волосся
Обов’язково забезпечити усе необхідне для миття рук:
→ У місцях приготування їжі повинні бути передбачені окремі мийки для миття рук.
→ Сушарки для рук не підходять для використання в зонах приготування їжі. Тому треба подбати про достатню кількість одноразових рушників для витирання рук.
→ Також доречно видрукувати інструкції про миття рук в робочих приміщеннях.
Розіслати інструкції та інформацію щодо симптомів COVID-19, запобігання хворобі, окреме нагадування про те, що в разі хвороби — треба залишатися вдома (!), обговоріть зміни у роботі, оплату і все, що стосується цього питання, аби працівники знали свої права і мали алгоритм дій у різних випадках.
Якщо ваші працівники нещодавно відвідували країни з великою кількістю випадків COVID-19 (точно Італію, Китай, Корею, Іран, Францію, Німеччину, Іспанію), варто попросити його/її залишатися вдома та бути на зв’язку зі своїм сімейним лікарем. Обов’язково залишатися вдома потрібно, якщо є симптоми гострої респіраторної інфекції, але при цьому самопочуття нормальне.
Чи може вірус передаватися через їжу?
Коронавіруси потребують "господаря" (тварину чи людину), і не можуть “рости” в їжі. Однак, завжди важливо дотримуватися належних правил гігієни під час готування продуктів (ретельно і часто мити руки, відокремлювати сире м'ясо від інших продуктів, готувати до потрібної температури, охолоджувати продукти, залишати в холодильнику приготовану їжу). Відомо також, що термічна обробка, щонайменше, 30 хвилин при температурі 60ºС була ефективна для знищення SARS-CoV.
Чи є сенс використовувати рукавички для персоналу закладу:
Часте і ретельне миття рук — це залізний пріоритет, не дивлячись на те, чи використовуються рукавички чи ні.
Якщо власники закладів хочуть запровадити практику носіння рукавичок, передусім, персонал має бути цьому навчений. З важливого:
→ Мити руки треба перед надяганням рукавичок, між зміною рукавичок і після зняття.
→ Використовувати рукавички для однієї дії, після неї — змінювати рукавички на нові.
Наприклад, якщо кухар готував м’ясо, а потім йому треба приготувати салат, потрібно зняти рукавички, помити руки і одягнути нові. Так само варто вчинити, якщо кухар готував їжу, а потім торкнувся волосся чи свого обличчя.
→ Проблема використання рукавичок полягає в тому, що в ситуаціях, коли персонал не проходить належного навчання щодо безпеки харчових продуктів, відповідно неправильно використовує рукавички, то ризик забруднення навіть зростає. Приміром, якщо використовуються одні й ті ж рукавички для приготування їжі та витирання поверхонь. Цього не можна робити.
→ Крім цього, при тривалому носінні рукавичок, без частої зміни і миття рук, бактерії на шкірі швидко розмножуються завдяки теплому вологому середовищу. Якщо рукавички рвуться або знімаються і їжа обробляється без належного миття рук, велика кількість бактерій може переноситися в їжу.
→ Часто носіння рукавичок створює ілюзію чистоти, тому працівники, які їх носять, рідше або менш ретельно миють руки. Це підтверджують дослідження. Важливо пам’ятати і наголошувати, що рукавички НЕ замінюють миття рук.
Власники закладів — будьте відповідальні! Перегляньте ці рекомендації, зробіть усе можливе, аби їх виконати. Пам’ятайте, що від ваших дій залежить здоров’я як ваших працівників, так і відвідувачів. Загалом, ці поради доречно і потрібно виконувати завжди, не лише в період карантину та поширення вірусів.
З повагою, Самбірське управління Головного управління Держпродспоживслужби у Львівській області.